Kunniankukko

Kunniankukko

torstai 5. toukokuuta 2016

Nykytilanne palvelukodeissa

Kolmen vuoden ajan olen postannut palveluasumiseen liittyvistä ongelmista. Sen jälkeen olen huomannut kolmessa palvelukodissa joissa olen vieraillut joitakin muutoksia kuten muuttotilanteita.

Savisillan palvelukodissa vierailen nykyään vaan 5-6 kertaa viikossa. Ainoat muutokset jotka olen huomannut ovat muuttotilanteet, esimeriksi pari asukasta on muuttanut muualle asumaan. Lisäksi yhteen kimppakämppään on muuttanut yksi kavereistani johon tutustuin Pieksämäellä opiskeluaikoina. Entinen koulukaveri seurustelee nykyään Haaparinteellä asuvan työkaverini kanssa, he ovat olleet pari vuotta yhdessä.

Saulinpuiston palvelukodissa vierailin aikoinaan kymmeniä kertoja. Ensimmäinen vierailukerta tapahtui kun minä ja ystäväni nähtiin porukkaa Savisillan bussipysäkin kohdalla. Pelkona oli se että ihmisjoukko olisi alkanut kiusata asukkaita ja siksi Saulinpuiston yhden työntekijän piti puuttua asiaan.  Pyysin siis apua Saulinpuiston henkilökunnalta.
Siitä on jo muutama vuosi, en muista milloin se tapahtui. 

Haaparinteellä kävin yhden kerran kun sinne piti viedä puutarhatarvikkeita. Ajatuksena oli istuttaa viljelylaatikoihin joitakin kasveja mutta Haaparinteen väki halusi hoitaa puutarhahommat itse. Minulle on joskus sanottu että voisin käydä Haaparinteellä muuten vaan vierailulla, tapaamassa siellä asuvia kavereitani.

Samat ongelmat jatkuvat Savisillassa

Olen huomannut että Savisillassa on samat ongelmat kuten pelkotilanteet. Siksi olen miettinyt erilaisia ratkaisuja ongelmiin kuten asukkaille mahdollisuutta vierailla vanhusten asumisyksiköissä. Lisäksi tiedän että Savisillasta löytyy myös musiikki-ihmisiä joten olen miettinyt musiikkitoiminnan järjestämistä. Ystäväni kanssa olen pohtinut yhteisten musajuttujen tekemistä etenkin yhden kerran syntyi yksi folk-henkinen kappale hänen luona ja olen miettinyt jopa Rokkalan vanhassa teurastamossa vierailua koska sieltä löytyy treenitiloja. Lisäksi osa tyhjillään olevista tiloista voisi ottaa käyttöön treenaamiseen.  

Myös yhdellä koulukaverillani (josta mainitsin myös muutamia vuosia sitten) on tilanne muuttunut niin että välillä hän kokee olonsa yksinäiseksi ja välillä taas ei mutta onneksi seuraa on hänelle löytynyt, tosin parisuhteessa on välillä ollut ongelmia vaikka nykyään hänellä on poikaystävänään yksi työkavereistani joka asuu Haaparinteellä. Lisäksi hän on toivonut palvelukodista poismuuttoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti