Kunniankukko

Kunniankukko

tiistai 25. maaliskuuta 2014

"Pyöräily talvella kieletty"

Monet pääsevät talvella ajamaan pyörällä, mutta on myös niitäkin ihmisiä jotka eivät pääse. Lisäksi jotkut ihmiset joutuvat olemaan vanhempiensa valvovan silmän alla vaikka olisi 23-vuotias tai jopa 40-vuotias. Tässä jutussa kerron muutaman esimerkin.

Minua sekä työkaveriani kielletään usein ajamasta pyörällä talvisin vaikka kuinka haluaisimme. Pyöräilyn kieltämiseen talveksi taitaa olla useita muita syitä kun vaan sairaudet etenkin kun meitä kahta yhdistää sairaus nimeltään epilepsia. Olenhan minä yhden kerran kevättalvella ajanut pyörällä. Mutta siitä huolimatta kävely sekä hölkkä tuntuvat olevan ainoita vaihtoehtoja liikkumiseen ellei sitten kyyditys myös onnistuisi. Esimerkiksi minä olen usein ajanut pyörällä musiikkikeskus Empaattiin mutta aina kun lokakuu muuttuu marraskuuksi silloin polkupyörä joutuu varastoon. Viime syksynä minulla on vaikeuksia kulkea omalta asunnoltani Empaattiin sillä minun vanhempani eivät kerkinneet viemään minua sinne ja siksi muutaman kerran tunnit jouduttiin jättämään välistä pois.

Nyt tällä hetkellä kyydit ovat hoituneet suuremmaksi osaksi musiikinopettajan avulla mutta välillä olen päässyt vanhempieni kyydillä Empaattiin. Lisäksi Mikkelin kaupungin vammaispalvelun kanssa oltiin tekemässä kuljetuspalvelusopimusta mutta tuli kielteinen päätös ja koska päätös musiikkiterapian alkamisesta hylättiin kuljetuspalvelusopimuksen viemistä uudelleen eteenpäin kokeillaan. Toiveena olisi että saisin taksikyydin ainakin Empaattiin mutta ehkä myös muihinkin harrastuksiin.


Rahankäytöstä

Usein käy niin että rahankäyttökin menee vanhempien valvovan silmän alle. Esimerkiksi minun laskuista suurin osa on vanhempieni hoidettavissa mutta olenhan minäkin muutaman kerran harjoitellut laskujen maksamista. Mutta toisaalta on ymmärrettävää että vanhemmat ovat usein huolissaan siitä mihin rahat menevät vaikka valvonta usein kismittää etenkin työkaveriani.

Kotityöt valitusaiheena

Myös vanhemmilta sekä muilta sukulaisilta saattaa tulla valituksia liittyen sekä pukeutumiseen että jopa kotitöihin. Esimerkiksi viime viikolla isäni ei tykännyt siitä että minun asuntoni oli täynnä vanhoja lehtiä, kuitteja sekä muita tavaroita joita hän piti "romuina" mikä ärsytti minua hieman mutta toisaalta hän sai minut tajuamaan että minun pitäisi pitää asunnostani parempaa huolta. Tosin sanoen isä kannusti minua siivoamaan joten suurin osa vanhoista lehdeistä on nyt poissa ja kuitit tallessa. Lisäksi leikkasin muutamista lehdeistä joitakin juttuja talteen koska ne olivat mielenkiintoisia ja ties vaikka ne voisivat toimia inspiraation lähteenä kun teen sanoituksia.   

"Voinko käydä kaverini luona"

Savisillassa asuu niin paljon tuttuja henkilöitä että aina kun käyn siellä siitä kiistellään jatkuvasti. Esimerkiksi minä en haluaisi jättää työkaveriani pulaan vaikka yksi minun entisistä koulukavereistani jonka kanssa seurustelin aikaisemmin haluaa välttämättä minun käyvän myös hänen luona. Hän ei kuitenkaan tajua että työkaverini kaipaa vielä enemmän tukea kuin hän. Toisaalta olen yrittänyt jakaa aikaa myös hänenkin kanssa mutta haluaisin olla tukikaverina enemmän työkaverilleni. Tosin sanoen vierailuistani Savisillassa on tullut vielä enemmän kiisteltyä entisen koulukaverini kanssa kuin asumisvalmentajani ja vanhempieni vaikka jouduin heidänkin kanssa puhumaan niistä niin syksyllä 2013 kuin viime talvena kuitenkin minun ja koulukaverini välit alkavat kiristyä varsinkin eilen (24.3.2014).

Sellainen huhu on käynyt että yksi poliiseista joka on minun entisen koulukaverini eli Jutan isä olisi kieltänyt häntä käymästä työkaverini luona. Sitä ei tiedä että pitääkö se paikkansa mutta se voi olla mahdollista. Jutta kävi yhden kerran työkaverini luona mutta ei ole sen jälkeen enää ollut halukas käymään hänen luona vaikka se olisi tarpeen sillä minä olen joutunut käymään usein hänen luona koska hänellä on ollut viime aikoina vaikeuksia vaikka ne eivät kuulu minulle minun on kuitenkin parempi käydä siellä kun jättää hänet yksin.

Toinen vaihtoehto siihen miksi Jutta ei uskalla käydä työkaverini luona taitaa olla se että hän yhä edelleen vierastaa työkaveriani etenkin kun hän ilmeisesti pelkää että kaverini luona puhuttaisi poliiseista ja palomiehistä mikä ei pidä paikkansa.

Mutta pätee se myös joidenkin muiden ihmisten kohdalla. 

Yhteenvetona suojelu

Jos tämän kaiken voisi liittää yhteen yhdeksi lauseeksi voisin sanoa näin: Joskus se että vanhemmat puuttuvat liikaa meidän elämäämme satuttaa meitä varsinkin minua ja työkaveriani mutta toisaalta sen kyllä ymmärtää että vanhempamme etenkin minun vanhemmat pelkäävät että me joutuisimme vaikeuksiin. 

Tähän on taatusti olemassa myös muitakin ratkaisuja. Se että vanhemmat ohjastavat meitä taitaa kuitenkin olla tällä hetkellä olla ainoa vaihtoehto ainakin minun ja työkaverini kohdalla.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti