Kunniankukko

Kunniankukko

lauantai 21. maaliskuuta 2015

Vammattomat ja vammaiset kohtaavat!

Vammattoman ihmisen kanssa oleminen voi tuntua joskus jopa vaaralliselta etenkin jos vammattolla ihmisellä ei ole kokemuksia vammaisryhmistä. Tässä artikkelissä selitän muutamia esimerkkejä siitä.

On olemassa sosiaali- ja terveysalan ihmisiä jotka mielellään auttavat vammaisryhmiä, kulttuurialan toimijoita jotka jopa saattavat vammaisryhmissä olevat kulttuurintekijät julkisuuteen (tästä esimerkkinä Pertti Kurikan nimipäivät-yhtye joka pääsivät jopa Euroviisuihin) ja muita eri vammaistoimijoita kuten vapaaehtoisia. Myös kansanedustajat sekä kaupunginvaltuutetut pyrkivät auttavat vammaisryhmiä etenkin jos sellaisiksi ryhtyy.

Joillakin ihmisillä sairaus voi olla niin lievä että häntä olisi vaikea luokitella erityisryhmiin mutta jos sairaus ei olekaan lievä silloin hänet luokitellaan erityistä tukea tarvitsevaksi ihmiseksi ja vaarana voi olla jopa se että hän joutuu monenlaisiin vaikeuksiin. Lisäksi jopa musiikillisten haaveiden toteuttaminen voi olla haastavaa etenkin jos rima on korkea.

Musiikkiura

Monesti musiikkiuraa luova ihminen saattaa jopa tarvita apua eri musiikkialan ammattilaisilta apua kuten tuottajan. Lisäksi laulajiksi tai muusikoiksi ryhtyvät ihmiset eivät välttämättä pysty itse tekemään lauluja tai heillä kestää lauluntekijäksi kehittyminen kauan, tästä esimerkkeinä Siru Airistola joka tekee sävellyksiä muiden säveltäjien kanssa. 

Lisäksi minua kiinnostaisi tehdä yhteistyötä muiden lauluntekijöiden kanssa, esimerkiksi Tuura-yhtyeessä on tällä hetkellä pari muuta lauluntekijää ja sooloartistina olisi kiva saada muiden lauluntekijöiden näkökulmia eri aiheisiin. Tällä hetkellä netistä löytyy yksi Toni Viirin sanoihin tekemä sävellys nimellä Karaokekuningas ja voi olla että yhteistyö hänen kanssa tulee vielä jatkumaan, lisäksi minulla on tekeillä Janne Pyöriän yhteen runoon pohjautuva kappale nimeltään Puhdas mieli. 

Olen alkanut miettiä että pitäisikö tulevien yhteistyökumppaneitten olla sellaisia jotka olisi vammaisille ystävällisiä tai ylipäätänsä heillä olisi kokemuksia kehitysvammaisista ihmisistä. Vai pitäisikö minulla olla jokin tukihenkilö joka takaisi että minulla olisi turvallinen olo joidenkin laulajien ja lauluntekijöiden kanssa, esimerkiksi minusta olisi kiva saada tekstejä kokeneilta lauluntekijöiltä kuten Tuure Kilpeläiseltä. Lisäksi minua kiinnostaisi tehdä lauluja myös muille artisteille.


Muut kulttuurimuodot

Kulttuuriin liittyy myös tanssia, teatteria ja kuvataidetta. Muistan olleeni kahdessa tanssiesityksessä silloin kun olin vielä peruskouluissa. Lisäksi olen ollut peruskoulun näytelmien lisäksi muutamissa teatteriprojekteissa mukana ja tällä hetkellä työstän kahta teatteriesitystä yhden nuorisoteatteriryhmän kanssa sekä yhtä musikaaliesitystä.

Teen myös kuvataidetta niin tietokoneella kuin käsin ja osallistun tänä vuonna (2015) Papunetin kuvataidekilpailuun taideteoksella.

Politiikka

Kyllä luulisi kehitysvammaisten ihmisten mahtuvan myös politiikkaan. Onhan Keskustassa mukana Sami Helle. Myös minäkin olen miettinyt että olisin politiikassa mukana sillä olen miettinyt SDP:heen liittymistä tosin minulla on tällä hetkellä monta rautaa tulessa joten se ei ole vielä mahdollista. Mutta ehkä jopa 2020-luvulla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti